Så skriver du ett bra CV

“CV” står för Curriculum Vitae, som på Latin betyder “Levnadshistoria”.

Till skillnad från ett personligt brev så ska ett CV vara mer som en innehållsförteckning eller ett register. Det ska fokusera på vad du har gjort hittills. Ett bra CV bör vara tydligt, relevant och ganska sammanfattat.

Allmänt om CV

Ett CV kan förstås vara utformat på en mängd olika sätt beroende på vad man själv tycker ser fint ut, men innehållet förväntas alltid lista följande saker:

Personlig information

Namn, födelsedatum, kön, medborgarskap, adress och kontaktuppgifter. Inkludera gärna ett foto ifall du har ett som är propert och representativt.

Tidigare anställningar

Dina tidigare anställningar och vilka arbetsmoment som ingick. Skriv i tidsordning, med ditt senaste jobb överst i listan. Du kan även skriva något kort om vad du lärt dig och på vilket sätt det är relevant för jobbet du söker. Det är inte nödvändigt att skriva varför du slutat på ett jobb.

Utbildning

Vilka skolor, program och kurser du har gått. Bifoga gärna intyg, diplom och certifikat.

Ideellt arbete

Nämn gärna ifall du är med i några föreningar eller har något speciellt fritidsintresse som är relevant för de jobb du söker.

Referenser

Ange bara referenser vid namn ifall de på förhand gett sitt medgivande, skriv annars “referenser finnes vid förfrågan”.

Övrigt

Språkkunskaper

Talade och skrivna språk, i skala från flytande till grundläggande kunskaper.

Datakunskaper

Indelat i “mycket goda”, “goda” och “baskunskaper”. Har du jobbat med olika bokningssystem så ta med det också.

Körkort